niedziela, 17 maja 2009

ספר יצירה


SEFER JECIRA
Dziesięć jest sefir nicości.
Dziesięć,
a nie dziewięć,
dziesięć,
a nie jedenaście.
Pojmij w mądrości
i bądź mądry w pojmowaniu.
Zgłębiaj je,
badaj,
ustal rzecz dokładnie
i przywróć Stwórcy należne Mu miejsce.

# Keter (Korona, hebr. כתר)
Jako pierwsza i najwyższa sefira, jest źródłem całego światła przepływającego przez Drzewo Życia. Połączona jest z Biną i Chochmą, którym przesyła swoje światło i z Tiferet, przez którą światło wraca z powrotem do góry. Jest ostatnią sefirą przed Nieskończonością (אין סוף). Nazywana bywa nicością, bo zawiera tajemnicę stworzenia z niczego. Opiekunem Keter jest archanioł Metatron.
# Chochma (Mądrość, hebr. חכמה)
Druga sefira; określenie oznaczające w kabale Mądrość, myśl Boga, jak również męską zasadę w świecie. Jest wszędzie tam, gdzie obserwujemy zmiany i ruch. Symbolizowana przez liczbę 10. Jest siłą dynamiczną, pozytywną. W Drzewie Życia znajduje się na tym samym poziomie, co przeciwna jej Bina.
# Bina (Zrozumienie, hebr. בינה)
Oprócz zrozumienia oznacza również żeńską zasadę w świecie. W kabalistycznym Drzewie Życia jest trzecią z dziesięciu sefir (a zarazem jedną z trzech sefir ukrytych), znajdującą się na tym samym poziomie, co przeciwna jej Chochma. Otrzymuje ona światło od Keter (כתר) i wysyła je do niższych sefirot Gewura (גבורה) i Tiferet (תיפארת). To jej kabała przypisuje początek i źródło neszama, czyli "świętej duszy". Wartość numeryczna Biny to 50 (jest to również numeryczna wartość hebrajskiego słowa כל - wszystko, całość).
# Chesed (Łaska, hebr. חסד)
Razem z Gewura odpowiadają za świadomość zmian i różnic. W przeciwieństwie jednak do żeńskiej Gewury, Chesed jest Sefirą twórczą, należącą do prawej, męskiej kolumny Drzewa Życia. Jest ona odpowiedzialna za tworzenie form, jakie ma przyjmować energia. Razem z przeciwną Gewurą tworzy otchłań dzielącą Świat Kreacji (Briah) od Świata Duchowego (Aciluth). Strażnikiem tej Sefiry jest Archanioł Cadkiel (Zadkiel)
# Gewura (Srogość, hebr. גבורה)
Z Chesed odpowiadają za świadomość zmian i różnic. W przeciwieństwie jednak do twórczej i męskiej Chesed, należaca do żeńskiej kolumny Gewura odpowiada za niszczenie form, jakie przyjmować może energia. To te dwie Sefiry tworzą otchłań dzielącą Świat Kreacji (Briah) od Świata Duchowego (Aciluth). Strażnikiem tej Sefiry jest Archanioł Kamael.
# Tiferet (Piękno, hebr. תיפארת)
Jest połączona z wszystkimi Sefirotami, z wyjątkiem Malchut. Należy ona do świata kreacji (Briah). Reprezentuje samoświadomość i rówowagę między siłą (Gewura), a łaską (Chesed). Innymi określeniami tej Sefiry jest Rachamin, czyli współczucie[1], oraz Szalom, tzn. pokój. Tiferet jest królestwem aniołów Szinanim, a jej strażnikiem jest Archanioł Rafael.
# Necach (Zwycięstwo, hebr. נצח)
Jest "wytrzymałością", hartem ducha, cierpliwością i chęcią do podążania za naszymi pasjami. Jest łączona z Hod jako Boskie atrybuty powiązane z grupową interaktywnością; gdzie Necah jest liderem, podczas gdy Hod jest zbiorowością, zdolnościami wymaganymi do pracy nad ideą i jej zamanifestowaniem w rzeczywistości. Necah jest identyfikowana jako prawa noga lub stopa, gdy Drzewo życia jest przedstawione jako człowiek, a Hod jako lewa noga lub stopa.
# Hod (Chwała, hebr.הוד)
To żeńska Sefira, reprezentująca świadomość form, jakie przyjmuje energia (odpowiada za tworzenie w świadomości uporządkowanych obrazów świata materialnego - Assijah), w czym jest przeciwna do Necach reprezentującej świadomość czystej energii.
Opiekunem Hod jest Michał Archanioł.

# Jesod (Fundament, hebr. יסוד)
Jesod jest sefirą pomiędzy Hod i Necach, oraz tą ponad Malchut ( Królestwo ). Często jest utożsamiana z księżycem, ponieważ jest sferą, która odbija światło wszystkich innych sefir w Malchut. Łączona jest też z narządami płciowymi, ponieważ tam wyższe sfery łączą się z ziemią. Odgrywa rolę zbierającą i równoważącą różne i przeciwstawne sobie siły sefir Hod i Necach, jak również Tiferet ponad nią, zapisując i przesyłając ją światu. Znana jest jako 'silnik' tworzenia.
# Malchut (Królestwo, hebr. מלכות)
W kabalistycznym Drzewie Życia jest dziesiątą, najniższą i najbardziej oddaloną od źródła świałta z Sefirot. Z drugiej strony, jest uwieńczeniem emancji i całego procesu stwarzania świata (odbija z powrotem do Keter światło emanujące w dół). Łączy ją szczególny związek z Bina – Sefer Jecira nazywają Bina Tronem, na którym zasiada Malchut. Dzieła średniowieczne (w tym Sefer ha-Bahir) odbierają jej pierwotny sakralny charakter i opisują ją jako sefirę upadłą, skażoną materią, a więc złą. Kabała luriańska natomiast umieszcza Malchut w centrum stworzenia i na powrót przywraca jej charakter Boskiego Oblicza.
Jest ona królestwem Cherubów, a jej strażnikiem jest Sandalfon.


1 komentarz:

Unknown pisze...

Piękny opis. Dziękuję że mogłem to przeczytać. Poproszę o jeszcze, jeśli nie nadwyrężę uwagi.

Marcin Jan Stempel