piątek, 4 grudnia 2009

bereszit raba


"Przykazania zostały dane jedynie po to,
aby uszlachetniać ludzi.
Bo jaką różnicę sprawia Bogu,
czy szyję zwierzęcia przecina się od przodu, czy od tyłu?
Celem praw, które Bóg wydał,
jest doskonalenie istot ludzkich"

(Bereszit Raba 44, 1)

Przestrzeganie Szabatu,
stosowanie się do reguł koszerności
to nie są cele,
ale metody osiągnięcia celu,
a każde z praw judaizmu zawiera w sobie,
nierzadko ukryte,
etyczne lub prowadzące do etyki przesłanie
i do tego etycznego przesłania trzeba dotrzeć,
trzeba sobie z niego zdawać sprawę,
aby osiągnąć cel...
Przykazania są narzędziami, które daje ludziom judaizm,
aby mogli zbliżać się do tego celu,
dlatego „religijny” nie oznacza wcale
– w ostatecznym wymiarze – jedynie „przestrzegający przykazań”,
ale oznacza „etyczny”
(i tu najważniejsze są prawa relacji człowiek-człowiek)
i „święty”
(tu z kolei działają prawa relacji człowiek-Bóg).

Brak komentarzy: