niedziela, 3 lutego 2008
transferowy manewr Hofmana
Trajektoria lotu podczas manewru ma kształt połówki elipsy (2 na rysunku) stycznej zarówno do opuszczanej orbity kołowej (1 na rysunku), jak i do orbity docelowej (3 na rysunku).
Elipsa ta jest nazywana orbitą transferową Hohmanna.
Przejście z jednej orbity na drugą jest inicjowane poprzez pierwsze odpalenie silnika (ΔV na rysunku), co powoduje podwyższanie aktualnej orbity.
Gdy statek dociera na wysokość orbity docelowej, następuje drugie odpalenie silnika (ΔV' na rysunku).
Ma ono na celu dostosowanie prędkości do prędkości orbitalnej wymaganej przez orbitę docelową i jej ukołowienie.
Oba impulsy nie muszą zostać wykonane podczas trwanie tego samego okresu orbity - statek może przez pewien czas krążyć po orbicie transferowej.
Pytanie jest "Tylko co potem?"
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
2 komentarze:
Nie tylko "co potem" ale również "dzy to zadziała w drugą stronę"... Perspektywa wiecznego oddalania się jest... niemiła :S
na szcęście transwerowy manewr Hofmana dotyczy także schodzenia z orbity wyższej na niższa, co pozwala zepewnić bezpieczny powrót do domy, nawet z najdalszego zakątka wszechświata, a co dopiero z baru za rogiem...
z ojcowskimi pozdrowieniami
tata
Prześlij komentarz