piątek, 27 listopada 2009

שיכּור


"Wino ma dwie cechy.
Są to cechy sprzeczne.
Gdy wina jest mało - jest dobre; gdy jest dużo - jest złe.
Mało wina czyni ludzkie serce szczęśliwym.
Otwiera serce na Torę.
Dużo wina prowadzi do grzechu i bałwochwalstwa..."

Genesis Rabba 37:7
Judaizm zwraca wiekszą uwagę na czyny, niż na wiarę,
skupiony jest bardziej na życiu, niż na tym,
co czeka człowieka później.
Ta koncentracja na życiu powoduje,
że ideałem judaizmu jest samokontrola,
odpowiedzialność,
pełna władza nad własnym postępowaniem,
dbanie o zdrowie,
a także - i to szczególnie ważne - działanie w sposób uświęcający,
czyli nadający cechy wyjątkowości zwyczajnym czynnościom życiowym.
Zdając sobie jednocześnie sprawę z dwoistości natury ludzkiej,
chęci zaspokojenia instynktów z jednej strony,
a odpowiedzialności za działania - z drugiej,
judaizm propaguje nie całkowite odwrócenie się od różnego rodzaju pokus,
ale domaga się umiarkowania
i ono właśnie jest tu kluczem do zrozumienia stosunku judaizmu
do alkoholu i innych używek.
Wino odgrywa znaczna role w rytuałach religijnych,
jest elementem każdego Szabatu i Sederu pesachowego.
Jednocześnie wino (...i inne alkohole),
muszą być traktowane z dużą ostrożnością,
ponieważ mogą być nie tylko źródłem radości,
ale także cierpienia i zła.
"Nie patrz na wino, jak się czerwieni,
jak pięknie błyszczy w kielichu,
jak łatwo płynie, bo w końcu kąsa jak żmija,
swój jad niby wąż wypuszcza;
twoje oczy dostrzegą rzeczy dziwne,
a serce twe brednie wypowie..."

czytamy w "Księdze Przysłów".
Tradycja żydowska ceni przede wszystkim mądrość i logiczne myślenie.
Wiadomo, że alkohol je wyklucza.
Dlatego tradycyjnie שיכּור
- szikur czyli pijak,
a dosłownie: "ten, kto nie może rozmawiać z królem",
był w znacznym stopniu wyłączony ze społeczności...
Paradoksalnie, to właśnie judaizm,
nakazujący szczególną rozwagę w używaniu alkoholu,
obchodzi Purim - jedyne religijne święto,
podczas którego należy się upić.
Nie dostrzegając jednak zagrożeń w umiarkowanym używaniu alkoholu
i tradycyjnie łącząc alkohol z funkcjami religijnymi,
judaizm stara się przekazać głębszą prawdę
na temat alkoholu i natury człowieka,
bowiem jedną z roli, jaką pełni wino podczas kiduszu,
jest uświadomienie ludziom, że wszystko, co istnieje,
ma w sobie potencjał zarówno zwyczajności, jak i świętości.
Z owoców winogron można uzyskać wino,
które może być użyte albo tak,
że człowiek będzie zachowywał się jak zwierzę,
albo spożytkowane do uświęcania Imienia Boga
i wyjątkowości ludzkiego czasu.
Roślina jest ta sama, napój ten sam.
Decyzję, co z nim zrobić, podejmuje człowiek...

Brak komentarzy: